Enligt skolledningen måste alla treor i gymnasiet utföra ett projekt som ska ta ca. 100 timmar. Detta har resulterat i att det har blivit en 100 poängs "kurs" då varje elev ska komma på ett projekt och sedan presentera det. Ämnet på projektet är upp till eleven själv men det finns lite regler för vad eleven får välja:
- kunna välja ett kunskapsområde och inom detta avgränsa en uppgift eller ett problem
- kunna välja relevant material och metod samt relevanta redskap
- kunna upprätta en projektplan och vid behov revidera denna
- kunna föra loggbok över arbetets gång och fortlöpande redovisa processen
- kunna diskutera arbetets utveckling med handledaren
- kunna åstadkomma en slutprodukt som innebär en självständig lösning av den valda
- uppgiften eller det valda problemet
- kunna göra en skriftlig redovisning av projektet som beskriver arbetets gång från idé till
- slutprodukt
- kunna skriftligt eller muntligt värdera arbetsgång och resultat.
Men sen en dag kom jag på att jag redan hade börjat på någonting - en pjäs. Pjäsen har jag jobbat på lite då och då de senaste året. Den är inte ännu färdig, men det är ett färdigt koncept som kommer att bli någoting i alla fall. Och då kom den underbara idén att jag skulle sätta upp den på en scen någonstans i Stockholm med hjälp av elever från Viktor Rydbergs Gymnasium. Jag måste förstås först lära mig hur man regisserar en pjäs, leta efter en bra lokal att sätta upp pjäsen i samt engagera eleverna på skolan. Det blir ett stort projekt som kanske kräver ltie emr än 100 timmar men det är det nog värt.
Här får du följa min utveckling och detta lilla frö gro till en hel pjäs.