100p Projekt

För er som undrar vad denna blogg egentligen är till för så kommer en detaljerad beskrivning nedanför.

Enligt skolledningen måste alla treor i gymnasiet utföra ett projekt som ska ta ca. 100 timmar. Detta har resulterat i att det har blivit en 100 poängs "kurs" då varje elev ska komma på ett projekt och sedan presentera det. Ämnet på projektet är upp till eleven själv men det finns lite regler för vad eleven får välja:
  • kunna välja ett kunskapsområde och inom detta avgränsa en uppgift eller ett problem 
  • kunna välja relevant material och metod samt relevanta redskap 
  • kunna upprätta en projektplan och vid behov revidera denna 
  • kunna föra loggbok över arbetets gång och fortlöpande redovisa processen 
  • kunna diskutera arbetets utveckling med handledaren 
  • kunna åstadkomma en slutprodukt som innebär en självständig lösning av den valda 
  • uppgiften eller det valda problemet 
  • kunna göra en skriftlig redovisning av projektet som beskriver arbetets gång från idé till 
  • slutprodukt 
  • kunna skriftligt eller muntligt värdera arbetsgång och resultat.
Som du ser, kära läsare, så finns det ett antal krav, vilket gör att man kan fastna lite när man väljer en idé om man kollar på målen för "kursen". Men när världen observeras så visar det sig att det finns väldigt mycket man kan göra som faktiskt uppfyller dessa kriterier. Det är många elever som väljer att starta ett företag, ställa ut sina tavlor på ett galleri, skapa någonting (som en bok eller en film) eller göra någonting lite annorlunda som att klättra upp för ett berg eller springa ett maraton. Jag bollade lite med olika idéer när jag fick höra att det var dags att faktiskt presentera vad man ville göra. Skapa en film vore väldigt roligt, lära sig om olika sätt att filma på och regissering. Skriva en bok har alltid varit en av mina drömmar så jag skulle kanske kunna använda den här tiden till att göra det. Eller ska jag kanske sätta upp en stor auktion för välgörenhet och försöka få inte en massa pengar till en bra sak. Ja, idéerna var många, nästan för många.

Men sen en dag kom jag på att jag redan hade börjat på någonting - en pjäs. Pjäsen har jag jobbat på lite då och då de senaste året. Den är inte ännu färdig, men det är ett färdigt koncept som kommer att bli någoting i alla fall. Och då kom den underbara idén att jag skulle sätta upp den på en scen någonstans i Stockholm med hjälp av elever från Viktor Rydbergs Gymnasium. Jag måste förstås först lära mig hur man regisserar en pjäs, leta efter en bra lokal att sätta upp pjäsen i samt engagera eleverna på skolan. Det blir ett stort projekt som kanske kräver ltie emr än 100 timmar men det är det nog värt.

Här får du följa min utveckling och detta lilla frö gro till en hel pjäs.